Príbeh z overenia vozidla: Kia Rio 2018 - je čo kontrolovať na aute s 8000km? Nemilé prekvapenie…
Po dovolenke nás čakal zákazník, ktorý chcel nejaké spoľahlivé a bezpečné auto pre svoju mamu v cene okolo 8000€. Nakoniec sme vybrali Kiu Riu z roku 2018 za 9990€, prečo?
Ako to začalo?
Prišla nám objednávka s textom “Dobrý deň, mal by som záujem o kúpu menšieho vozidla, s benzínovým motorom (výkon 60kw a viac), na ktorom bude jazdiť staršia osoba a bude sa používať hlavne na prepravu v meste a v okolí (krátke jazdy, malý ročný nájazd). Cena do/okolo 8000 EUR.
S klientom som teda odkomunikoval ešte nejaké podrobnosti a pustil som sa do hľadania. Tu však nastal problém. Do ceny okolo 8000€ sme nevedeli nájsť žiadne rozumné vozidlo ktoré by spĺňalo: slovenský pôvod, nehavarované, aspoň 2015 a ideálne nie trojvalec s turbom. Môj horúci kandidát bola Toyota Yaris ktorá je úžasne praktické a spoľahlivé autíčko ktoré sa nezľakne ani diaľnice. Žiaľ v ponuke žiadny zaujímavý kúsok v tejto alebo okolitej sume nebol. Na jednu Yarisku som volal. Bola však dosť olakovaná, nesedel správne odtieň farby a servis v Toyote bol len prvé 3 roky. Takéto auto v žiadnom prípade nehľadám. Po dvoch dňoch a xy inzerátoch sme dospeli k záveru, že ideálne bude nejaké € doplatiť a kúpiť zánovne auto v záruke. Tak sme teda našli Kiu Rio v červenej farbe ktorá bola po prvom majiteľovi, pravidelný servis, nehavarovaná s len 8200km. Za cenu Kie Rio s ešte 3 ročnou zárukou by sme mohli kúpiť Fábiu buď s trojvalcom v rovnakom ročníku alebo staršie auto s viac ko 80-90000km.
Obhliadka na mieste… Auto sa nachádzalo v Dunajskej Strede, čakala ma teda zhruba dvojhodinová cesta. Keďže predávajúci nám poskytol zľavu vyššiu ako 200€, kupujúci mal od nás cestu zdarma. Pri príchode ma čakalo pomerne dlhšie stojace auto, čo bolo výborné, pretože keď ho nikto neštartoval, aspoň si vyskúšame naozajstný studený štart. Podľa slov predávajúceho auto neštartoval vyše mesiaca. Motor bol na dotyk studený, bezproblémovo naskočil a v pozadí bolo počuť len krásny zvuk od originál ladeného výfuku z Mazdy. Olej, chladiaca, brzdová kvapalina všetko bolo v poriadku. Nosné časti vpredu nepoukazovali takisto na žiadnu vážnu haváriu a boli pôvodné. Vybral som teda meračku laku. Začal som merať lak a vizuálne kontrolovať karosériu. Nejaké odreninky od používania sa našli a hrúbka laku bola presne podľa očakávaní v poriadku. Keďže bol lakovaný zadný nárazník, dôkladne som skontroloval aj karosériu v zadnej časti, ktorá nepoukazovala na žiadnu vážnu haváriu.
Kontaktovanie predávajúceho bazáru
Kontaktovanie s bazárom bolo kúsok chaotické… prvýkrát keď som volal s bazárom bolo mi povedané že auto je voľné a môžem si ho prísť pozrieť, následne mi bolo zavolané že na auto niekto vybavuje úver a je možné nám ho predať, musíme však prísť, preveriť, vyplatiť auto do 13:00 hodiny. S kupujúcim sme sa zhodli, že ideálne riešenie dokým prídem do Bratislavy bude vybrať hotovosť a na obhliadku pôjdeme spolu.
Online overenie dopadlo v poriadku, auto bolo čisté, nezaťažené, nehavarované. To je mierna výhoda bazáru že sa nemusíte obávať exekúcie, ukradnutia alebo podobných problémov. To že nebolo havarované, alebo technicky nie je v poriadku žiaľ nie je záruka ani v bazároch.
Obhliadka na mieste…
Keďže zákazník ešte nebol na mieste a ja som sa nechcel zdržovať začal som obhliadku bez neho. Auto výzorom vyzeralo veľmi pekne. Od predávajúceho som sa dozvedel že vozidlo mal starý pán, ktorý to využíval viac menej len po meste. Tomu nasvedčovali km aj stav vozidla.
Keďže sa starším ľudom už ťažšie nastupuje, bol pomerne dosť ošúchaný vonkajší prah na vodičovej strane od nejakej palice. Auto nebolo garážované, z každej strany bolo vidieť ranky z parkoviska.
Vyberam teda meračku laku. Všetko je v pôvodných hodnotách, meračka ukazuje len malé prelakovanie blatníkov v hodnote 150 μm.
Otváram teda kapotu. Motor bez zaváhania naskočí a má krásny, jemný zvuk. Prevádzkové kvapalinu sú v poriadku, motor čistý a suchý, tak ako by mal na 8000km vyzerať a znieť.
Keďže Kia mala plechové disky kolies, nebolo možné určiť stav platničiek ale kotúče vyzerali veľmi dobre, tak ako by na auto s 8000km mali.
Interiér je v stave nového auta, vonia novotou a k autu sú v kufri velúrové koberečky.
Skúšam teda ešte funkčnosť vybavenia vozidla: multifunkčný volant, klimatizácia, elektrické nastavovanie zrkadiel, posuvy sedadiel atď. všetko funkčné.
Kontrolujem ešte servisnú históriu vozidla. Tu priatelia veľký pozor. Pokiaľ počítate so zárukou od výrobcu, je dôležité aby bola vyplnená pravidelne a pečiatkami od autorizovaného servisu servisná kniha! Bez toho vám záruka platiť nebude. Preto dôkladne kontrolujem knihu ale všetko je poctivo vypečiatkované, presne tak ako to mám rád.
Čo ma však nemilo prekvapilo že konkrétny bazár si účtuje administratívne poplatky k cene vozidla. Príde vám to ako férové? Celková cena uvedená na internete by podľa mňa mala byť konečná. Bavíme sa o 150€ k cene vozidla čo nie je málo peňazí…
Celkové zhodnotenie
Auto sme teda samozrejme zobrali. Vzhľadom na cenu, rok a km je to dobrá kúpa. Kupujúceho bude čakať kúpa letných pneumatík a servisná prehliadka. Kupujúcemu ďakujeme za dôveru a prajeme mu veľa bezpečných a šťastných kilometrov.