Príbeh z kontroly vozidla pre klienta: Španiel s neistou históriou
Minulý týždeň sme preverovali pre klientku Seat Leon, ktorý sa nachádzal v Topoľčanoch.
Podmienky od klientky boli:
– cena do 8000€, dieslový motor vzhľadom na dlhšie trasy do práce. Môj horúci typ bol Hyundai/Kia s ich velmi spoľahlivým 1,6 CRDi motorom, klientka si však vybrala Seat Leon vzhľadom na dostupnejšie diely a potencionálne lacnejší servis. Vždy nechávam predovšetkým vybrať klienta, nech si aj sám popozerá čo by sa mu páčilo, lebo viete ako sa hovorí “100 ľudí 100 chutí”, a potom mu už len poradím ohľadom motorizácie, výbavy, stavu.
Klientka mi teda poslala, že sa jej páči Seat Leon 1,6 TDi, rok 2013, 165000km ktorý ako som vyčítal zo servisnej knižky (ktorá bola odfotená v inzeráte) bol dovezený z Rakúska. Problémom Rakúských aut je väčšinou hrdza, keďže Rakúšania dosť solia a používajú aj agresívnu chémiu. Keďže VW group nemá väčšinou problémy s koróziou, nemal som voči tomu výhrady.
Podľa popisu vozidlo malo pravidelný servis, na fotkách vyzeralo v peknom stave, po online preverení nebola evidovaná žiadna poistná udalosť, nebolo ukradnuté, stav km nebol k nahliadnutiu (to sú tie online overovacie služby)… nebránilo teda nič sadnúť si do auta a ísť na kontrolu.
Prvý dojem z auta bol dobrý ale viete ako to býva… nikdy nedávajte na prvý dojem. V inzeráte bolo uvedené, že auto prešlo keramickou ochranou laku, takže sa dalo očakávať že na oko bude pekné. Vybral som teda meračku laku a začal merať lak, sledovať spasovanie dielov, kvalitu lakovania. Po kontrole laku a spasovania bolo jasné že vozidlo nebolo lakované okrem zadných dverí od kufra, ktoré boli aj mierne gitované to nám však predávajúci povedal a videli sme to aj v online reporte. Zadné sklo bolo pôvodné z roku 2015, takže nepredpokladám, že by to bolo niečo vážne.
Vozidlo som vizuálne skontroloval, po celom laku boli mierne škrabance od automatického čistenia na kefách, pri kontrole si všimnem lakovanie zadného blatníka a nárazníka, nárazník bol opäť niekde pri cúvaní poškodení, strecha mala hrdzavé stopy po kamienkoch, vybral som teda meračku laku, ktorá ukázala zvýšený lak na ľavej hornej strane vozidla, najvyššia vrstva však bola okolo 140 μm čo nebolo nič vážne a všetky diely boli pôvodné bez gitu. Skontroloval som aj nosné časti vozidla ktoré tak isto boli bez poškodenia a pôvodné. Vizuálne ma rušilo hmlenie pravého predného svetlometu, ktoré však bolo pôvodné a pravdepodobne malo mierne unavené tesnenie. Presunul som sa na kontrolu bŕzd, predné kotúče boli pomerne dosť hrdzavé a s hranou, predné platničky mali asi 40-50% doporučil by som však výmenu, zadné brzdy boli v katastrofálnom stave s platničkami ktoré pomaly pôjdu kov na kov s kotúčom. Doporučil som teda klientke kompletnú výmenu.
V interiéri má nemilo prekvapil zápach ako od cigariet, stopy od popola som však nenašiel. Po otvorení zadného kufra som na to prišiel, všade pod podlahou bolo veľké množstvo chlpov, pravdepodobne od veľkého psa. Interiér vozidla bol zachovalý a v interiéri všetko funkčné, Seat zodpovedal svojim 165000km.
Začal som teda s kontrolou servisnej histórie a tu nastal problém. Každé vozidlo od VW group, musí mať na prednej strane servisnej knižky štítok kde je uvedené VIN číslo vozidla a všetky údaje k nemu, tým sa predíde tomu že servisná knižka je z iného vozidla a podobne. Na prednej strane nebolo nič, v servisných záznamoch boli posledné tri pečiatky z 2013 Seat, 2019 Volkswagen, 2020 Seat. To je tá pravidelná história? pýtam sa predávajúceho… predávajúci teda niekam, niekomu volal čo mu vyčítal históriu z počítača, ktorá však nebola tiež pravidelná.
Nevadí pokiaľ servisná kniha nie je vyplnená, servis na to často kašle, z osobnej skúsenosti viem, že človek musí dbať na to aby mu to orazili. Pokiaľ však je kniha prázdna, musí byť na prednej strane štítok s vin číslom a k vozidlu aspoň faktúry zo servisu, že áno chodil som s ním na servis aj keď mi to neznačili do servisnej knihy.
Klientke som odporučil porozhliadnuť sa po inom vozidle a pár dní počkať. Klientka však trvala na tom, že sa chce ísť previesť a nech skúsime vyjednať lepšiu cenu na základe týchto zistení. Môj zákazník, môj pán, v poriadku.
Pri pohýňaní spojka zaberala v poriadku, radenie bolo v poriadku, vyskúšal som pomalú, rýchlejšiu jazdu, kickdown, plný plyn, brzdy, podvozok. Nič sa nejavilo ako chybné, diagnostika ukázala chybu snímača natočenia kolies.
Po testovacej jazde som klientke dohodol celkovú cenu vozidla 7600€. Musí však počítať ešte s výmenou bŕzd, možnou výmenou rozvodu, kde síce nálepka na kryte bola z roku 2020, ale v záznamoch čo sme mali k dispozícii, to nebolo nikde uvedené a na kontrolu je potrebné demontovať kryt rozvodov, takže nemohol som s určitosťou povedať či bude alebo nie potrebné ich vymeniť. Samozrejme každému klientovi po kúpe odporúčam vymeniť ihneď olej aj filtre.
A čo vy, kúpili by ste si takýto Seat Leon? Podeľte sa o svoj názor v komentároch.