Príbeh z kontroly vozidla: Ako dopadne jazdené vozidlo od autorizovaného predajcu? Je to záruka dobrej kúpi?

Tento týždeň sme klientovi vybrali a prevereli jazdený Seat Leon od autorizovaného predajcu. Vybrali sme vydarenú motorizáciu 1,2 TSi 81kW. Podmienky od klienta: – “chceli by sme vymeniť naše staré, poruchové vozidlo za niečo novšie a spoľahlivé. Naša cenová predstava je okolo 10 500€. Keďže jazdíme väčšinou do práce, ale aj trasu Bardejov – Bratislava, hľadáme niečo s rozumnou spotrebou, tempomatom a prepojením mobilu s autom. Výber vozidla necháme na vás, podmienkou je len aby sa nám obom s priateľkou páčilo” Začali sme teda s hľadaním auta. Prioritou pre mňa bolo čo najnovšie vozidlo, s nájazdom maximálne okolo 100 000km, slovenským pôvodom, maximálne dvoma majiteľmi a pravidelnou servisnou históriou. Toto sú kritéria, ktoré okamžite vyselektujú 80% inzercie a vám ostane už len pozerať pár desiatok áut. Z ponuky som vybral Seat Leon s motorom 1,2 TSi, 97000km, kupovaný a servisovaný priamo u predajcu, za krásnu cenu 8 990€. Samozrejme je to verzia s výkon 81kW, ktorá je spojená už so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Slabšia 66kw verzia je spojená s 5 stupňovým manuálom. Tento 81kW sa vyznačuje skvelým výkonom, nízkou spotrebou a veľmi dobrou spoľahlivosťou, čo je presne čo klient očakáva. Keď mi klienti potvrdili že sa im auto páči, bolo to jasné! Ideme na obhliadku! Priznám sa, že tohoto predajcu poznám, bol som tam už viac krát na kontrole, vedel som že je to pán ktorý nepovie slovo navyše a nejak s ním komunikovať je úplne zbytočné. Po telefóne mi veľmi stručne odpovedal na otázky a všetko sa zdalo v poriadku. Keďže ŠPZ bola na fotke prekrytá a VIN číslo nebolo uvedené v popise, neoveroval som vozidlo online, ako to bežne pred cestou robím, pretože Leon sa nachádzal na našej “základni” v Banskej Bystrici – preto som rovno išiel na obhliadku a online ho preveril na mieste.

Po príchode Seat vyzeral pekne, prv ako som išiel za predávajúcim, overil som si vozidlo online cez VIN. Všetko bolo v poriadku, v reporte bola uvedená len výmena čelného skla, ktorá je na väčšine áut. Išiel som si teda pre kľúče. Predávajúci mi ich podal, nech si idem auto pozrieť, tento prístup mám rád a som spokojnejší keď mi nikto nestojí za chrbtom. Začal som teda s kontrolou vozidla. Ako prvé som skontroloval výrobu skiel, ktoré boli v poriadku a menené bolo len čelné sklo. Na čelnom skle však boli aj štítky z STK a EK po platnosti. Ako môže autorizovaný predajca, predávať auto ktoré nieje podľa zákona spôsobilé na jazdu po cestnej komunikácií? STK a EK však bola po termíne len pár dní, takže to beriem s nadhľadom, aj keď dokopy majú v ponuke asi 10 áut, to by sa malo dať ustrážiť nie? Pokračujem ďalej na vizuálnu kontrolu karosérie, vidno že auto bolo parkované niekde na Bystrickom sídlisku, nejaké preliačeniny od “ústretových” susedov bolo viditeľné. Vyberám teda meračku laku a začínam merať, všetky hodnoty laku boli pôvodné, z výroby, teda auto nebolo lakované ani opravované, od 6 ročného auta s 97 000km nemôžeme očakávať nový stav. Presúvam sa na kontrolu pneumatík a bŕzd. Pneumatiky zánovné, celkom dobrej značky a rovnomerne zjazdené. Pohľad na brzdy ma priam zhrozil a je mi asi jasné prečo nikto nedával “zbytočne STK robiť” neverím, že bez známosti takéto brzdy môžu prejsť, kotúče rozožraté, pôvodné, vpredu aj vzadu, platničku som tiež už ani nevidel, predávajúci vedel že auto bude predávať, tak to zjavne neriešil a autorizovaný predajca tiež nie.

Stále má to však neodrádza, predajca o týchto chybách vedel a myslím si, že prispôsobil tomu aj cenu. Podstatné pre mňa je aby vozidlo nebolo po vážnej havárii, zaťažené a motoricky v 100% poriadku, brzdy sú len spotrebná vec, ktoré vo výsledku nestoja celý majetok. Pokračujem teda do interiéru. Interiér bol veľmi zachovalý a všetko funkčné, určite zodpovedal najazdeným kilometrom. Podvozok vozidla bol taktiež vo veľmi peknom stave, mierne skorodované boli kryty brzdových kotúčov, to je ale pomerne bežné na VW group autách. Otváram kapotu, motor nebol umyvaný (čo mám radšej ako čistý) a idem vyskúšať studený štart. Motor nabehol bez zaváhania aj po dlhšom státí, bol suchý, kvapaliny čisté, klimatizácia funkčná. Nosné časti pôvodné bez opráv. Idem teda za predávajúcim, či je vôbec možná skúšobná jazda, bez platnej STK a EK. Vraj jasné nie je problém, nech sa idem previesť, beriem si však zo sebou aj predávajúceho, ak by nás náhodou zastavila polícia, nech im to vysvetlí on .

Testovacia jazda prebehla v poriadku, motor mal pekný ťah aj reakciu na plyn. Zo začiatku nám len šuchali tie zodraté brzdy, co sa dalo čakať. Na testovacej jazde som sa snažil klientovi ešte dohodnúť nejakú lepšiu cenu alebo výmenu bŕzd, žiaľ predávajúci opakoval že je to zohľadnené v cene ale dá určite urobiť čerstvú STK a EK. Diagnostika vozidla bola čistá a bez chýb. Servisná historia krásne vyplnená od začiatku po koniec.

Vy už asi tušíme ako tento nákup dopadol… aj napriek chybám, ktoré sú však pomerne očkavateľné pri jazdenom aute so 100 000km a veľmi férovej cene, sa jednalo o veľmi pekný stav, za pekné peniaze a nákup som odporučil. Keď sa vymenia brzdy, bude to kus dobrého auta, ktoré bude dlho slúžiť.