Príbeh z kontroly vozidla pre klienta: Tak toto sa mi ešte na testovacej jazde nestalo!

Tento týždeň sme preverovali pre klientku Ford Fiesta, ktorý sa nachádzal v Prievidzi Podmienky od klientky boli: – cena okolo 6000-6500€, benzínový motor vzhľadom na veľmi krátke alebo mestské jazdenie a automatická prevodovka. – Keďže je to cenové dno, rozumne starých, menších automobilov s automatickou prevodovkou, veľmi na výber nebolo a keď sme sa začali pozerať čo je v ponuke, nastal jeden veľký problém. Do malých áut sa vo veľkom počte montovali robotické prevodovky, ktoré sú otrasné na jazdu a otrasné na spoľahlivosť, tie maximálne neodporúčam žiadnemu svojmu klientovi. Dvojspojka s označením DQ200 od VW je tiež veľmi veľké riziko, vzhľadom na veľmi zlú životnosť a pomerne drahé opravy mechatroniky a spojok… bolo to teda jasné, musíme sa zamerať na klasický a spoľahlivý hydromenič. To nám vyselektovalo len pár modelov áut. Minulý týždeň teda vybehla do ponuky Ford Fiesta z roku 2009 v krásnej oranžovej farbe, mala mať len 60000 najazdených kilometrov a dovezená z Rakúska. Jednalo sa o benzínový motor 1,4 sigma s výkonom 71kw a klasickým štvorstupňovým hydromeničom, ktorý sa používal aj v mnohých iných modeloch. Zavolal som teda majiteľovi, ktorý bol súkromný predajca, auto mu doviezli v roku 2015 a jazdila s tým len manželka po meste, čomu by zodpovedali aj kilometre. Auto vraj v minulosti nemalo nikdy žiadnu haváriu a pravidelne sa o auto staral. Žiaľ servisná kniha k autu je, ale keďže mu servis robil nejaký kamarát v neautorizovanom servise, tak nie je vyplnená. Hovorím si v poriadku, dôvod znížiť cenu. Na fotke som videl štítok z výmeny oleja, s originál Ford olejom, ktorý je špecificky zelený, takže asi niekto tomu servis robil. Nájsť krásne vyplnenú servisnú históriu z Fordu v tejto cenovej kategórii bude aj tak nemožné. Vozidlo som online preveril, samozrejme to bolo čisté ako vždy, vozidlo bez záznamu o škodovej udalosti, neukradnuté, bez ťarchy…. Dohadujem teda obhliadku vozidla v Prievidzi.

Nemilo ma prekvapilo, že vozidlo nemal súkromník u seba, ale vystavené v bazári. Po príchode teda auto bolo zasnežené a prvý dojem rozporuplný, z druhej strany je však dobré, že auto nikto neštartoval a motor je studený. Keďže majiteľ zabudol kľúče od vozidla doma a musel sa vracať, mal som čas vkľude auto prehliadnuť z exteriéru. Stav karosérie bol pekný, nejaký škrabanček z mesta sa našiel, ale nič čo by človek nepočítal pri 13 ročnom aute. Odtieň farby tiež pekný, nič nenasvedčovalo lakovaniu alebo havárii. Vyberám teda merač laku a začínam merať a všímať si detaily. Merač laku mi potvrdil, že vozidlo nebolo lakované, jedine predná kapota mala zvýšený lak na hrane v hodnote 300 μm. Predný právny blatník mal pod farbou začínajúcu hrdzu, ináč stav karosérie bol v dobrom stave vzhľadom na rok výroby. Po miernej korózii na blatníku som mal menšiu obavu z podvozku a nosných časti vozidla, ako som písal minule – pri Rakúskych vozidlách je dôležité dobre skontrolovať koróziu. Podvozok bol však v nadmieru peknom stave a aj napriek nevyplnenej servisnej histórii som začínal tým 60000km veriť. Potvrdzujúcim potencionálnym bodom mohli byť aj zimné pneumatiky ktoré boli z roku 2011 a síce vďaka dátumu výroby na vyhodenie, ale dezén ešte ako tak bol na pneu, letné pneu na diskoch mali na sebe pneu z 2015. V tom sa vrátil majiteľ s kľúčami od vozidla. Otvorili sme teda kapotu, motor bol studený, mohli sme urobiť studený štart – auto bez zaváhania krásne naštartovalo. Chladiaca bez emulzie, krásne čistá, olejové viecko tak isto, motor pekne tichučko pracoval. Z motora nič netieklo, nebol umývaný (neznášam vyleštený motor na ktorom nič nevidieť). Nosná časť vozidla v pôvodnom stave, nepoškodená. Nemilé prekvapenie boli vymenené originál Ford svetla ktoré boli z roku 2014 a 2015. Majiteľ mi povedal že vie o tom, vraj tie pred tým boli zažltnuté a majiteľ pred ním ich dával meniť. Ťažko polemizovať či to má súvis aj s tou lakovanou kapotou, v každom prípade nosné a motorové časti boli pôvodné. Interiér bol vo veľmi zachovalom stave, sedačky pekne tvrdé, volant, radiaca páka, pedále v uveriteľnom 60000km stave.

Bol teda čas na testovaciu jazdu. Zaradil som na automate R (spiatočku) a automat sa pekne plynulo rozbehol dozadu. Medzi tým má už pekne vyhrievali vyhrievané sedadlá. Chyba na automatickej prevodovke sa prejaví hlavne za tepla, zatiaľ si teda všímam radenie prevodových stupňov za studena a pomaličky zahrievam motor a prevodku. Podvozok išiel pekne tichučko, nič nebúchalo, auto neťahalo do strany. Hučali jedine tie 11 ročné pneumatiky, hodné vyhodenia. Medzitým sa už zahrial motor a prevodovka, začínam teda pridávať a skúšať kickdown automatu. Motor krásne zrýchľoval a prevodovka radila úplne jemne. Nastal teda čas prudšieho brzdenia, kotúče začali triasť a brzdový pedál pekne kopať, takže predné kotúče s platničkami na výmenu. Je čas sa teda otočiť naspäť a dohodnúť cenu, aj napriek žiadnej histórii, v cene okolo 5500€ by to mohla byt veľmi zaujímavá kúpa.

Po ceste naspäť skúšam ešte manuálne radenie automatickej prevodovky, ktoré funguje pekne, dávam jej ešte pár kickdownov a v tom to prišlo! V 80 km/h za hodinu mi vyleteli mierne otáčky a následne spadli na nulu. Nevedel som ihneď identifikovať problém, najprv som myslel že je chyba v automate, tak som radšej hneď vyradil N a doplachtil k benzinke, kde však aj po zaradení automat fungoval v poriadku, otáčky však boli nerovnomerné a stále otáčkomer ukazoval nulu aj napriek zapnutému motoru, preto som motor radšej vypol a skúsil opätovne naštartovať, či náhodou nedošlo k nejakej chybe elektroniky, naštartovať však už nešlo. Keďže som na testovacej jazde bol sám, bez majiteľa, musel som mu zavolať aby prišiel. Auto sme odtlačili do servisu, ktorý bol asi 20m ďaleko, pravdepodnobne sa stala chyba v snímači otáčok kľukového hriadeľa, ktorý keď nevie v akej je polohe, tak motor nenaštartuje. Je to pomerne bežná vec na týchto autách. Takýto zážitok sa mi teda ešte počas kontroly vozidla pre klientov nestal… s predávajúcim sme sa dohodli, že dá na 100% vedieť čo sa pokazilo. Ako by ste sa zachovali vy? Kúpili by ste si po oprave takéto auto alebo by vás to vystrašilo a hľadali by ste niečo iné?