Príbeh z overenia vozidla: dovezené, 200000km, 2010, sáčok s vlasmi pri motore… presne to čo bežne nepreverujeme… Je na to dôvod?
Klient ma kontaktoval s tým, že jeho rodinná Honda CR-V 2,2 diesel už vyžadovala príliš veľa peňazí a rád by si nechal preveriť auto pred kúpou, aby sa vyhol najbližšie mesiace vysokým účtom za opravy a teda prioritou je pre neho technický stav vozidla. Hovorím: ,,samozrejme, na to som tu, auto preverím”.
1. A čo sme preverovali?
Asi nie je tajomstvom, že Japoncov mám vo všeobecnosti veľmi rád, ako všetky značky majú svoje slabšie aj silnejšie stranky, pri benzínových motoroch ale bývajú problémy sporadicky. Keď ma klient oboznámil s tým, že budem pre neho preverovať Suzuki Kizashi s 2,4l atmosférickým motorom, CVT prevodovkou a 4×4 pohonom, veľmi som sa potešil, že budeme mať na preverenie takéto výnimočne auto, ktorého je v Európe ako šafránu. Tento konkrétny kúsok bol ročník 2010 a mal mať najazdené 188000km. Samozrejme keďže týchto áut nie je veľa, treba im pri výbere prižmúriť oko, ak sa vám nepáči nejaká Fabia, v ponuke je dalších 1000 áut, stačí si ísť pozrieť inú, tu však taká možnosť nie je, preto je dôležité si určiť priority, čo v mojom prípade bol hlavne technický stav auta.
2. Fyzické preverenie vozidla na mieste
Auto sa nachádzalo na našej “základni” v Banskej Bystrici, takže ma nečakala žiadna dlhá cesta za vozidlom. Aj z tohto dôvodu som zbytočne do bazáru nevolal, aby nám auto nepripravovali a neštartovali dopredu, však keď tam nebude, pôjdem ďalej, nič sa nedeje. Pri príchode do bazáru ma už auto čakalo… na prvý pohľad som z neho nebol extra nadšený, už z pohľadu som videl rozstrek na prednom blatníku a sem tam škrabanec (áno, 12 ročné auto, beriem…). Očakával som že to bude nejaká dovezená skladačka. Keďže sme sa neozvali dopredu, predajca sa nenachádzal na bazári. Zavolal som mu a ochotne prišiel do cca. 15 minút.
Medzi tým som si stihol auto detialnejšie pozrieť. Všade okrem strechy bol nejaký škrabanec, ináč vlastne auto nevyzeralo zle.
Po premeraní laku mi ukazuje meračka hodnoty laku hodnoty okolo 90- 100 µm, (poctivá tenká, Japonská vrstva ), čo znamená, že na skoro celom vozidle je pôvodný lak, čomu zodpovedajú aj škrabance, ktoré tam rokmi pribúdali.
Zadný blatník nám ukazuje v hodnote okolo 800-900 µm (tmelenie a lakovanie dielu) + predný pravý blatník je v hodnote okolo 160-180 µm, čiže tam bol robený nejaký prístrek laku a moje oči ma pri príchode neklamali.
Keďže sa jedná už o staršie vozidlo, dôležité je skontrolovať hrdzu povrchov karosérie ako blatníky, dvere atď. A svet div sa, karoséria je bez náznakov hrdze.
Všímam si ešte po rokoch pomaly vyšúchané, zažltnuté predné svetlá, pri ktorých by som odporúčal preleštenie. Pneumatiky vpredu boli na sezónu ešte v pohode, zadné však už boli hodné vyhodenia, dokonca ľavú zadnú slušne dralo z vonkajšej strany, čo nám značilo rozbiehavosť kolies.
V tom akurát prichádza predajca s kľúčmi. Podáva mi kľúče a necháva čas na obhliadku. Otváram interiér vozidla, ktorý je na svoj vek a km vo veľmi peknom stave. Sedačky zachovalé, koberec, volič automatu tiež vyzerá veľmi dobre. Snáď len volant je v mieste držania vyšuchaný, pri tomto povrchu volantov (hlavne kórejské autá) je to však bežné už aj okolo 100000km.
Skúšam funkčnosť všetkej výbavy na palube: elektrické sedačky, vyhrievané sedačky, elektrické okná, zrkadlá, sklápanie zrkadiel, klimatizácia, strešné okno atď. Všetko na vozidle funkčné.
Otváram kapotu kde hneď vidím, že bola kuna, ktorá si pochutnala na “dečke” kapoty. Ďalej vidím, že niekto sa s tým už rozhodol bojovať a dal ku svetlu sáčok s vlasmi. Naozaj! Je to bežná prax, v Nemecku to mávajú autá často. Žiadne káble alebo iné poškodenia som od našej kuny ale našťastie nenašiel.
Požiadam teda predávajúceho aby auto naštartoval, zatiaľ čo budem počúvať rozvodovú reťaz a všetky neobvyklé zvuky za studena. Auto kúsok dlhšie točilo (slabá batéria, vraj stálo 3 týždne, bolo aj -10 von, ok). Po nabehnutí ale motor nemal milimetrové zaváhanie. Motor bol krásne suchý, menilo som veko ventilov. Olejové viečko čisté, chladiaca čistá, brzdovka vyzerala fajn. Svetlá boli pôvodné, tak isto aj predná nosná časť. Tu nie je veľmi čo riešiť, v tomto momente u mňa auto stúplo o 70%.
Podvozok vozidla videl už nejakú porciu km, ale zodpovedá veku aj najazdeným km, nie je to vôbec žiadna katastrofa a dá sa povedať, že vyzerá vlastne dobre, karoséria je zdravá, ostatné časti podvozka občasne povrchovo skorodované, hold je to 12 rokov a 200000km ale nič čo by prekážalo stk alebo funkčnosti dielu a auta.
3. Poďme na testovaciu jazdu…
Po usadnutí za volant si nachádzam veľmi príjemnú pozíciu za volantom, radím D-éčko na automate a zamatovo sa pohýňame dopredu. Automatická prevodovka CVT s virtuálnymi 6 stupňami (už vtedy), ma tiež svojim stavom zaujímala, pretože opravy môžu byť veľmi drahé. Prevodovka však po celú celkom dlhú testovaciu jazdu (20-25km) fungovala skvele, viacnásobne sem jej skúšal kickdown aj manuálne radenie. Motor fungoval zamatovo a prekvapil ma jeho príjemný záťah a výkon. Pri jazde nič nebúchalo, motor sa zohrial a držal si teplotu tak ako by mal. Ešte nám ostávalo si vyskúšať na snehu 4×4 s čím mi bez problémov predávajúci vyhovel, samozrejme všetko fungovalo. Pri jazde som si všimol mierne vibrácie spôsobené pneumatikami, ktoré jednak boli nerovnomerne zjazdené a keďže auto dlho stálo, nemali potrebný tvar pre hladkú jazdu, po pár km sa ale pneumatiky vrátili do pôvodného stavu.
Diagnostika nám neodhalila na vozidle žiadne chyby.
disky, nové predné brzdy a pomerne zachovalý podvozok aj výfuk. Tu vidno že sa niekto staral o to.
Interiér vozidla bol na svoj vek a km tiež v zachovalom stave, zišlo by sa ho len vytepovať a prevoňať. Sedačky mali pekný, pevný stav. Všetko vybavenie bolo na vozidle funkčné. Snáď len displeju rádia sa prvých 5 minút nechcelo všetko zobrazovať, ale po pár minútach sa rozbehol naplno. Klimatizácia, multifunkčný volant, elektrické zrkadlá, audio fungovalo ako malo.
4. Čo sme na vozidle našli?
Preleštenie predných svetiel, nové zimné pneumatiky, preleštenie laku kvôli škrabancon, zošúchaný volant, nutná nová geometria.
5. Odporučili sme ho?
Po preverení vozidla mi predávajúci ešte poskytol pomerne peknú históriu vozidla, kde boli výmeny oleja aj v automatickej prevodovke, originál podvozkové diely Suzuki, teda bolo vidno, že o auto sa niekto staral, čomu nasvedčoval aj stav technický stav vozidla, ktorý bol bez chyby.
Keďže počet kusov na predaj spočítate na jednej ruke a zoberiem do úvahy km, rok a cenu vozidla, tak je to vlastne super kúpa a nemá zmysel riešiť škrabanec alebo menšiu opravu zadnej časti, ktorá bola vykonaná slušne a auto sme teda odporučili. Nový majiteľ si ho už pár týždňov užíva. My mu ďakujeme za spoluprácu a prajeme veľa bezporuchových km.
Nabudúce preverujeme auto v AAA aute, môžete sa tešiť na opäť zaujímavý príbeh z preverenia vozidla…