Príbeh z kontroly vozidla: nehavarovaná Toyota Yaris 2013 vo veľmi zachovalom stave…či? 

Určite si pamätáte naše overenie Fordu Fiesta s automatickou prevodovkou, ktorá sa nám počas testovacej jazdy pokazila a museli sme ju odtlačiť do servisu. Po dlhom hľadaní automatickej prevodovky do 7000€ som musel klientke otvorene povedať, že aj keď milujem výzvy a nevzdávam sa len tak, auto v takejto cenovej kategórii s jej požiadavkami na pôvod a kilometre nebude možné nájsť.
– požiadavky klientky sa teda zmenili na auto v cene okolo 7000€, môže byť manuálna prevodovka, maximálne do 9 rokov staré a s rozumným nájazdom. Môže byť aj z kategórie malých áut ale musí zvládať aj dlhšiu cestu .
Moje požiadavky pre každého klienta bez výnimky sú: Slovenský alebo Český pôvod vozidla, kompletná servisná história, vážne nehavarované (malé lakovanie je bežné a prešlo ním 8 z 10 áut v ponuke).
Ako som sa tak prehrabával inzerciou (pri zadaní mojich požiadaviek toho veľa nebolo) vyskočila na mňa Toyota Yaris tretej generácie, v krásnej červenej farbe. Dokonca nebola ani daľeko, len 20km odomňa.
Volám teda predávajúcemu a zisťujem, že vozidlo kúpil od prvej majiteľky, ktorá Yarisku vymenila za nový Yaris Cross a auto bolo kupované a servisované len u nich v Toyote. Toyotka vraj nebola nikdy havarovaná a všetko je v 100% stave.
Po preverení vyšiel report bez poistných udalosti, vozidlo nebolo ukradnuté, zaťažené, či v leasingu a údaje sedeli s popisom v inzeráte. Overil som aj elektronickú servisnú históriu, ktorá vyzerala presne tak, ako má. Veľká pochvala a ďakujem patrí Toyote za možnosť nahliadnuť do elektronickej servisnej histórie, nerobia z toho vedu ako v iných značkách.
Začínam teda s obhliadkou auta. Panely karosérie sú spasované pekne, farba a jej odtieň mi tiež pripadá v rovnakom stave. Udrie mi do oka len iná farba krytov spätných zrkadiel. Na vodičovej strane vyťahaná farba od slnka (čo je bežné pri červených lakoch, preto treba dbať na voskovanie a starostlivosť o červený lak) a na druhej strane je nová krytka tmavšieho odtieňu s inou textúrou plastu.
Hovorím si teda, že auto bolo buď lakované na jednej strane, alebo to niekto vymenil… ale prečo len na jednej strane?
Vyberám teda meračku laku (predávajúci kúsok znervóznel) a začínam merať celé auto. Zisťujem že pravé dvere boli lakované aj gitované. Meriam teda vnútornú konštrukciu karosérie, ktorá bola už v normálnych, pôvodných hodnotách. Pokračujem v kontrole nosných častí vozidla a všetko je v poriadku. Zameriavam sa ešte na stranu lakovania a pozerám výrobu pneumatiky, overujem tlmič, rameno…. Či to náhodou nebolo horšie, všetko však vyzerá pôvodné a išlo pravdepodobne len o malé lakovanie.
Z mojej skúsenosti ešte pozerám piate dvere od batožinového priestoru, ktoré na ázijských autách pri slabšej údržbe vždy začnú chytať koróziu, ale tu to je to v poriadku.
Presúvam sa teda na pneumatiky a brzdy. Brzdy sa javia ako vymenené a zanovné, ešte nemali ani povrchovú koróziu, samozrejme s tým sa menili aj platničky.
Pneumatiky boli ešte od výroby auta z roku 2013, takže hodné akurát vyhodenia. Čo však utvrdzuje v počte najazdených kilometrov. Potešujúce sú ďalšie komplety s novými zimnými pneumatikami a originál Toyota diskami.
Presúvam sa dopredu a otváram kapotu, aby som skontroloval motor a jeho kvapaliny. V motorovom priestore aj napriek absencii spodného krytu motora, nebol žiadny hlodavec, ktorý by si pochutnával na izolácii, motor suchý, kvapaliny v poriadku bez emulzie alebo olejových škvŕn. Štart motora prebehol bezproblémov, snáď len po 8 rokoch to bude chcieť novú batériu.
Interiér vozidla ma veľmi prekvapil, bol skoro akokeby sa tam nikto ani nevozil. Ale zase pri reálnych 100000km nemôže vyzerať ináč. Ideme teda na testovaciu jazdu.
Pri pohýnaní cítim kúsok vyšší záber spojky, asi adekvátny 8 rokom v meste. Riadenie krásne strmé a radenie ako v legendárnej Mazde MX-5. Brzdy reagujú pekne a počas jazdy vždy skúšam aj všetko vybavenie ako klimatizácia, vyhrievanie sedadiel a podobne. Počas jazdy bolo všetko v poriadku, Yaris ma prekvapil svojou radosťou z jazdy a jediným mínusom boli len hlučné, staré pneumatiky (príznaky zlých ložísk Yariska nemala).
Po testovacej jazde som teda ešte Yarisku napichol na diagnostiku, ktorá vyčítala nejaké chyby, po premazaní a následnej jazde sa už neobjavili.
S predávajúcim teda ostávalo ešte dohodnúť cenu, keďže auto malo svoje chyby a bolo mierne cez rozpočet za cenu 7800€. Snažil som sa mu navrhnúť cenu 7000€ vzhľadom na menšie lakovanie, ktoré prebehlo a potrebné investície do auta. Nakoniec sme sa dohodli na cene 7300€, čo mi príde za takýto seriózny kus auta po prvom majiteľovi, s pravidelným značkovým servisom ako dobrá cena.
Na záver by som rád upozornil že online overenie vozidla je dobrá vec, lepšie ako nič, ale určite vám to nebude stačiť. V prípade havárie vozidla sú reporty overované v poisťovniach, čo znamená, že pokiaľ sa auto neopravovalo cez poistku, nebude o tom existovať žiadny záznam – je potrebné si auto premerať meračkou a mať dobré oči.