Ahojte priatelia, nedávno ma oslovila klientka s prosbou o pomoc pri výbere a preverení jazdenky, ktorá by si poradila s ťahaním ťažkého karavanu, naloží viac početnú rodinku na výlet a spoľahlivo ťažko zaťažené auto dovezie do cieľa. Asi vám je jasné, že rozpočet pod 10 000€ je veľmi nízky na “hyper” zachovalé stavy a preverované vozidlo bude o kompromisoch kde prioritou bude motor, prevodovka a karoséria bez závažných havárií v minulosti.
Mojím favoritom by bolo Volvo XC90 s poctivou nálepkou “Made in Sweden” a spoľahlivým 5 valcovým motorom v spojení s relatívne spoľahlivou hydromeničovou automatickou prevodovkou. Druhým favoritom by bol VW/ Seat (Sharan/ Alhambra), ktorý neponúka “extra” silný motor, ale je to zase koncern do ktorého sa všetci vyznajú a je pomerne priateľsky cenovo zoservisovateľný. Žiaľ autá do tohto rozpočtu nevyzerali dobre už ani z inzerátov a potrebovali by sme vyšší rozpočet.
Klientka mi ešte zaslala jednu možnosť. Hyundai IX55 s dobrým 3.0 CRDi motorom. Priznám sa, že som sa prv tváril kúsok “kyslo”. Každému zákazníkovi vždy objektívne zhodnotím auto, ktoré sa mu páči. V tomto prípade si hovorím “Príliš špecifické auto, ktorého veľa nie je, čo značí drahé diely a v určitých prípadoch aj nemožnosť niektoré veci zohnať”. Niečo ako Suzuki Kizashi, ktorého príbeh u nás tiež nájdete.
Pri bližšom skúmaní inzerátu ma ale zaujali 3 fakty.
1. Bolo to slovenské auto po prvom majiteľovi
2. Malo to full servisnú históriu s doložiteľnými faktúrami, overiteľné km, posledný servis znamenal kompletnú výmenu bŕzd (700€), čo sa pri tejto cenovej kategórii počíta
3. Auto bolo v cenovke pod 10 000€, čo si treba povedať, že pokiaľ hľadáte takúto veľkosť auta, automat, silný motor veľa toho nenavymýšľate.
Online report
Online report nám potvrdil Slovenský pôvod, na aute neboli žiadne ťarchy, leasing. V minulosti sa tam nachádzalo pár poistných udalostí, ktoré ale boli maximálne do výšky 3000€ a jednalo sa od výmien čelného skla po nejaké lakovačky bez tmelenia.
Fyzická 146 bodová kontrola vozidla (meranie laku, diagnostika, testovacia jazda, kontrola karosérie, interiéru, funkčnosti výbavy…)
– Karoséria: niesla na sebe známky používania, veľa škrabancov by šlo rozleštiť aby neboli viditeľné. Meranie laku nám ukázalo lakovanie pravej strany vozidla. Výraznejšie hodnoty či tmel sme nenamerali. Vnútorné časti karosérie bez zásahov. Povedzme, že na 12 ročné auto
– Korózia predných dverí, poškodený spodný plastový kryt motora, nesediaci zadný narazník
– Interiér vozidla: zachovalý, všetko z výbavy funkčné (elektrické sedadlá, kufor, nastavovanie volantu, tempomat…)
– Technický stav: pneumatiky z roku 2015 , nové brzdy , studený štart na brnk, motor krásny, tichý, rovnomerný chod , menšie úniky oleja v oblasti olejového filtra (malo by byť odstránené) , podvozok kúsok výraznejšia korózia ako som zvyknutý ale žiadna katastrofa, karoséria zdravá
Diagnostika: bez chýb
– Testovacia jazda: motor pekný, jemný chod a záťah , automatická prevodovka (hydromenič) radila krásne a hladko , podvozok nebúchal, neplieskal, riadenie bolo v poriadku , brzdy mali “Volvo” nábeh na spodku brzdového pedála.
Čo hovoríte na takéto veľké SUV pod 10000€?